Wszystko o stereotypach w reklamie
19

sierpnia

Wszystko o stereotypach w reklamie

  1. Strona główna
  2. Blog AgendaPro Estetyka
  3. Wszystko o stereotypach w reklamie

Naiwnością byłoby sądzić, że świat reklamy nie "wykorzystuje" różnych stereotypów na swoją korzyść. Na koniec dnia, skuteczność kampanii reklamowej będzie zależeć w dużej mierze od grupy docelowej, jak również zdolność do uczynienia docelowej publiczności czuć zidentyfikowane i / lub reprezentowane przez kampanię.

Niezależnie od tego, czy chodzi o stereotypy płciowe, rasowe, społeczno-ekonomiczne czy nawet polityczne, reklama i propaganda zawsze będzie brała pod uwagę konkretną grupę osób, aby zapewnić, że jej przekaz dotrze do właściwych ludzi.

W wielu przypadkach reklamodawcy używają stereotypów po prostu dlatego, że wiedzą, że uzyskają oczekiwane wyniki, nawet jeśli oznacza to konflikt interesów z inną częścią populacji, lub nawet jeśli kampania jest oczywista i niesubtelna w generowaniu pożądania produktu, usługi lub ideologii.

W tym sensie stereotypy reklamowe funkcjonują jako swoista poduszka dla branży, choć mogą też generować negatywne opinie w innych sektorach. Na koniec dnia wszystko zależy od celu kampanii w danym kontekście. Dlatego w tym artykule wyjaśnimy, jak i dlaczego działają stereotypy w reklamie.

Czym są stereotypy w reklamie?

Stereotypy służą uproszczeniu i aglomeracji grupy ludzi według wspólnej cechy. W większości przypadków reklama i propaganda stara się "wykorzystać" tę wspólną cechę, aby przyciągnąć i podzielić na segmenty ludzi, którzy w przeciwnym razie nie mieliby powodu, aby uważać się za część tej samej grupy.

W świecie reklamy stereotypy i etykiety służą do identyfikacji grup ludzi z określonymi aspektami. Na przykład stereotypy związane z płcią (np. kierowanie produktów czyszczących do kobiet, a mechanicznych do mężczyzn) były ostoją branży.

Należy jednak pamiętać, że stereotypy nie są stałe. Podobnie jak w społeczeństwie, role ulegają ciągłym zmianom i wymagają rewizji. Dlatego reklama skierowana do typowej gospodyni domowej z lat 50. mogłaby wywołać ogromne konflikty i odrzucenie w dzisiejszym społeczeństwie.

Stąd tak ważna jest znajomość kontekstu i docelowej grupy odbiorców. Choć stereotypy są niezbędnym narzędziem, nadmierna eksploatacja zasobu może wygenerować reakcję zupełnie przeciwną do pożądanej.

Jak działają stereotypy w przekazach reklamowych?

Najprościej rzecz ujmując, stereotypizacja działa poprzez identyfikację. Grupa docelowa czuje się reprezentowana przez markę lub sytuację, albo reklamowany produkt lub usługa wydaje się rozwiązywać konkretny problem lub potrzebę grupy ludzi.

Marki i agencje reklamowe projektują każdą kampanię z myślą o konkretnym celu. Ustala się budżet i wyznacza cel. Stereotypy zatem to grupa demograficzna, która najlepiej pasuje do danego produktu lub usługi.

Agencje reklamowe generują profile odbiorców na podstawie ich historycznych zachowań. Na przykład mężczyźni w wieku 25-30 lat będą bardziej skłonni do zakupu określonego produktu niż ci w wieku 45-50 lat, lub mężczyźni, którzy chętniej kupują trenażery, będą również zainteresowani odzieżą gimnastyczną.

Jakie są najczęstsze stereotypy społeczne?

Choć segmentacja odbiorców i stereotypów mogłaby być praktycznie nieskończona, agencje reklamowe najczęściej skupiają się na płci, profilu społeczno-demograficznym (niskie, średnie, wysokie dochody), a także wieku potencjalnych klientów.

Jednak stereotypów będzie tyle, ile jest zainteresowań. Możliwości są nieograniczone. Od fanów drużyny piłkarskiej czy wyznawców artysty pop, po kobiety w średnim wieku, które chcą ukryć swoje siwe włosy.

Dlatego przeprowadzenie dobrego badania marketingowego będzie pierwszym krokiem do zagwarantowania sukcesu kampanii reklamowej. Optymalizacja wykorzystania zasobów i skierowanie naszego przekazu do tych, którzy naprawdę chcą go usłyszeć, posłuży do efektywnego planowania budżetu, zwiększenia sprzedaży i pozyskania lojalnej bazy klientów zainteresowanych naszym produktem.

Powiązane artykuły:

  1. Eleganckie nazwy dla salonów kosmetycznych
  2. Loga spa: jak stworzyć idealne logo dla swojego ośrodka
  3. Promocje w spa

Katarzyna

Redakcja nepenti.pl